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Research Paper
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A Case Study on the Economic Feasibility for Offshore Wind Power in South Korea from the Perspective of Project Participants
사업참여자 관점에 따른 국내 해상풍력발전의 경제성평가 사례 연구
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Dongseong Lee, Changhyup Park
이동성, 박창협
- This paper presents an economic feasibility analysis of an offshore wind power project in South Korea, focusing on the perspectives of project …
이 연구는 국내에서 진행계획인 해상풍력발전 프로젝트 사례에 대하여 사업참여자들의 관점에서 경제성 분석을 수행하고, 각 사업참여자의 의사결정 체계를 서술하였다. 즉, 이 사례 연구에서는 …
- This paper presents an economic feasibility analysis of an offshore wind power project in South Korea, focusing on the perspectives of project participants, that is, wind power companies (firms), equity holders, and debt holders. The economic evaluation, based on the net present value, internal rate of return, and debt service coverage ratio, indicates that this project is economically feasible for all participants. However, this result is limited to the presence of government subsidies and policies, e.g., renewable energy certificates (RECs), REC multipliers, and long-term fixed price contracts. Notably, the levelized cost of electricity for this project is higher than that of other typical energy resources. The transition to renewable energy in Korea should be carried out gradually to maintain an energy mix that appropriately utilizes traditional and renewable energy, while reducing the burden on society and the economy as a whole.
- COLLAPSE
이 연구는 국내에서 진행계획인 해상풍력발전 프로젝트 사례에 대하여 사업참여자들의 관점에서 경제성 분석을 수행하고, 각 사업참여자의 의사결정 체계를 서술하였다. 즉, 이 사례 연구에서는 회사의 관점뿐만 아니라 프로젝트에 투자하는 주주와 채권자 관점에서도 경제성 분석(순현가, 내부수익율, 부채상환비율)을 진행하였다. 분석 결과 해당 국내 해상풍력발전 사례는 회사, 주주, 채권자 관점 모두에서 경제성이 있는 것으로 분석되었다. 다만, 이 결과는 현재 수준의 REC(Renewable Energy Certificates), REC가중치, 그리고 장기고정가격입찰제도와 같은 제도적 지원이 뒷받침되었을 때를 전제로 한다. 또한, LCOE(Levelized Cost of Electricity) 분석결과, 이 프로젝트에서 추정한 LCOE는 타 발전원 대비 높은 값을 보였다. 이 연구결과에 근거하여 향후 국내 에너지전환 계획 시, 전통 에너지와 신재생에너지의 적절한 에너지 믹스 설정과 점진적 전환을 제안한다.
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A Case Study on the Economic Feasibility for Offshore Wind Power in South Korea from the Perspective of Project Participants
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Research Paper
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Simulation of the Operational Status and Supply Chain of Samcheok Hydrogen Production Facility
시뮬레이션을 통한 삼척 수소생산시설 운영현황 및 공급망 분석
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Beomki Cho, Sung-Min Kim
조범기, 김성민
- The hydrogen supply chain was analyzed by considering the location and input/output variables of hydrogen production facilities and charging stations in Gangwon …
본 연구는 강원특별자치도 내 수소 생산시설과 충전소의 위치 및 입출력 변수들을 종합적으로 고려하여 공급망 현황을 분석하고, 경제성 분석을 위한 시뮬레이션을 수행하였다. 삼척시에 …
- The hydrogen supply chain was analyzed by considering the location and input/output variables of hydrogen production facilities and charging stations in Gangwon State, and an economic analysis simulation was performed. A model was built using AnyLogic software based on the data from the Samcheok hydrogen complex station. Hydrogen production, natural gas consumption, water and electricity usage, transportation costs, as well as the distance and sales volume of the hydrogen charging stations in Gangwon State were considered. The current status was simulated using agent-based modeling, and several scenarios were analyzed. Although some CO2 reduction was achieved through the SMR method, an increase in the hydrogen sales price or a reduction in raw material costs will be necessary to ensure economic feasibility. The results of this study can be used to evaluate the feasibility of hydrogen infrastructure construction, reduce costs, and increase operational efficiency.
- COLLAPSE
본 연구는 강원특별자치도 내 수소 생산시설과 충전소의 위치 및 입출력 변수들을 종합적으로 고려하여 공급망 현황을 분석하고, 경제성 분석을 위한 시뮬레이션을 수행하였다. 삼척시에 위치한 수소복합스테이션의 운영 데이터를 기반으로 현실적인 입출력 변수를 설정하고, 애니로직 소프트웨어를 활용하여 모델을 구축하였다. 수소 생산량, 천연가스 소비량, 물과 전기 사용량, 운반 비용 등을 고려했으며, 생산시설과 거래하는 강원도 내 수소 충전소의 거리와 판매량도 반영하였다. 에이전트 기반 모델링을 통해 현황을 시뮬레이션하고, 수소 생산시설 및 충전소의 증가, 운반 차량 대수의 변화 등을 반영한 시나리오를 분석하였다. SMR 방식의 수소 생산을 통해서도 일부 CO2 감축효과가 있음을 확인하였으나, 수소 생산의 경제성을 확보하려면 수소 판매 가격 상승 또는 원료비 절감이 필요할 것으로 판단된다. 본 연구는 수소 인프라 구축 과정에서 타당성을 평가하고 비용 절감 및 운영 효율성 향상을 위한 기초연구로써 활용될 수 있을 것이다.
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Simulation of the Operational Status and Supply Chain of Samcheok Hydrogen Production Facility
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Technical Report
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Study on the Optimization of Disinfectant Efficiency and Storage Stability of Quicklime for Livestock Infectious Disease Control
가축전염병 방역을 위한 생석회의 살균력 최적화 및 보관 안정성 연구
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Seungha Jo, Hyeop-Jo Han, Jong-Un Lee
조승하, 한협조, 이종운
- This study optimized the application and storage of quicklime to enhance domestic limestone demand for the prevention of livestock infectious diseases. The …
이 연구는 국내 석회석 수요 창출을 위한 방안으로 가축 전염병의 효과적 방역 분야에 적용할 수 있는 생석회 처리 및 보관 방식의 최적화를 …
- This study optimized the application and storage of quicklime to enhance domestic limestone demand for the prevention of livestock infectious diseases. The disinfection efficiency was analyzed based on the purity and application thickness of quicklime, the sterilization of CaO solution at different concentrations, and the moisture removal efficiency of clay minerals for stable storage of quicklime. Experimental results using Escherichia coli showed sufficient sterilization with a 3 cm quicklime thickness in soil. However, a thickness of 5 cm was required to maintain strong alkalinity over time. Additionally, a CaO solution with a concentration of > 4% showed 99% sterilization efficiency. No significant difference was observed in the effectiveness between 85% and 90% purity. Montmorillonite showed the highest moisture removal efficiency (40%), making it the most suitable material for long-term storage of quicklime, compared to kaolinite, loess, and illite. This study is expected to increase the demand for limestone for the livestock disease prevention and provide valuable information for the development of effective disinfection policies using quicklime.
- COLLAPSE
이 연구는 국내 석회석 수요 창출을 위한 방안으로 가축 전염병의 효과적 방역 분야에 적용할 수 있는 생석회 처리 및 보관 방식의 최적화를 도출하였다. 이를 위해 생석회의 순도와 도포 두께에 따른 살균 효율, 석회수 농도별 살균 효과, 그리고 생석회의 안정적 보관을 위한 점토광물의 제습 효과를 분석하였다. Escherichia coli를 이용한 실험 결과, 생석회를 지중에 3 cm 도포한 경우에도 충분한 살균 효과가 나타났으나 장기적으로 강알칼리성을 유지하기 위해서는 5 cm 두께의 도포량이 필요한 것으로 나타났다. 또한 4% 이상 농도의 석회수를 살포할 경우 약 99%의 세균 살균 효율을 보였다. 이상의 결과에서 85% 및 90%의 생석회 순도 간에는 큰 차이를 보이지 않았다. 카올리나이트, 황토, 일라이트에 비하여 몬모릴로나이트가 약 40%의 가장 높은 제습효과를 보여 생석회의 장기 보관에 적합한 물질로 확인되었다. 이 연구를 통해 가축 전염병 방역을 위한 석회석 시장의 수요를 창출하고, 생석회를 이용한 효과적인 방역정책 수립에 기초 자료를 제공할 것으로 기대한다.
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Study on the Optimization of Disinfectant Efficiency and Storage Stability of Quicklime for Livestock Infectious Disease Control
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Review
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Current Status of Hub Development and Geological Suitability Analyses of the Northern Lights CO2 Geosequestration Project in Norway
노르웨이 노던라이트 이산화탄소 지중 저장 프로젝트 허브 구축 현황 및 지질구조의 적합성 분석
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Min-Gyu Jo, Sea-Eun Park, Ju-Won Oh
조민규, 박세은, 오주원
- The Northern Lights carbon capture and storage (CCS) project in Norway was examined, focusing on the geological suitability of the Aurora site …
연구는 노르웨이 노던라이트 CCS 사업을 중심으로, 오로라 부지의 지질학적 적합성을 분석하였다. 본 사업은 우수한 공극률과 투과도를 가진 사암층인 요한센 및 쿡 층과 …
- The Northern Lights carbon capture and storage (CCS) project in Norway was examined, focusing on the geological suitability of the Aurora site for large-scale CO2 storage. This project leverages the geological stability of the Johansen and Cook formations; the high porosity and permeability of the sandstone layers; and the Drake formation, a shale layer that serves as a cap rock. Fault zones such as Svartalv and Tusse act as lateral barriers to CO2 migration, whereas a triangular trap structure enhances storage security. These geological features ensure sufficient storage capacity and effective containment, positioning the Northern Lights projects as a promising model for commercial CCS hubs across Europe. This project highlights the potential for scalable CCS development and offers valuable insights for other projects in the site characterization phase through the collaboration with industrial partners.
- COLLAPSE
연구는 노르웨이 노던라이트 CCS 사업을 중심으로, 오로라 부지의 지질학적 적합성을 분석하였다. 본 사업은 우수한 공극률과 투과도를 가진 사암층인 요한센 및 쿡 층과 효과적인 덮개암인 드레이크 셰일층의 지질학적 안전성을 확인한다. 스바르탈브 및 투세 단층대는 CO2가 측면으로 이동하는 것을 차단하는 역할을 하며, 삼각형 트랩 구조는 저장 안전성을 강화함을 확인한다. 이러한 지질학적 특성은 충분한 저장 공간과 지질학적 트랩 구조를 갖는 노던라이트 사업이 유럽 전역의 상업적 CCS 허브 구축을 위한 모범 사례로 활용될 수 있음을 보여준다. 따라서, 이러한 노던라이트 사업은 여러 산업체와 협력 관계를 구축하면서 CCS 사업의 확장 가능성을 강조하고 부지 특성화 단계에 있는 다른 사업들의 통찰력을 제공할 수 있다는 점을 보여준다.
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Current Status of Hub Development and Geological Suitability Analyses of the Northern Lights CO2 Geosequestration Project in Norway
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General Remarks
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Research Trends on Solar Electric Vehicles in Korea
국내 태양광 전기차 연구 동향
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Yosoon Choi, Jangwon Suh, Sung-Min Kim, Jiyoon Ku, Jimin Hong, Hyeong-Dong Park
최요순, 서장원, 김성민, 구지윤, 홍지민, 박형동
- This study reviewed 19 papers on solar electric vehicles (SEVs) published by Korean research institutions and analyzed their research trends. The collected …
본 논문에서는 국내 연구기관에서 발표된 태양광 전기차 관련 논문 19편을 수집 및 분석하고, 연구 동향을 정리하였다. 수집된 논문은 차량 일체형 태양광 시스템, …
- This study reviewed 19 papers on solar electric vehicles (SEVs) published by Korean research institutions and analyzed their research trends. The collected papers were categorized into five main topics: vehicle-integrated photovoltaic (VIPV) systems, system integration, control strategies, performance estimation, and market and environmental assessment. Research on VIPV systems focused on lightweight design and adaptability to curved surfaces, while studies on control strategies emphasized parking space optimization and route planning. System integration research highlighted efficient energy management between batteries and solar modules, while performance estimation studies explored GIS-based assessments of VIPV potential. However, research on market and environmental assessment remains limited. Future studies should explore new areas such as solar car racing, advanced vehicle design, and optimized powertrain systems to expand SEV applications. Additionally, active participation in international conferences and standardization initiatives is essential to enhance the global competitiveness of SEV research in Korea.
- COLLAPSE
본 논문에서는 국내 연구기관에서 발표된 태양광 전기차 관련 논문 19편을 수집 및 분석하고, 연구 동향을 정리하였다. 수집된 논문은 차량 일체형 태양광 시스템, 시스템 통합, 제어 전략, 성능 추정, 시장 및 환경 평가 등 5가지 주요 연구 주제로 분류되었다. 차량 일체형 태양광 시스템 연구는 경량화 및 곡면 적용 가능성에 중점을 두었으며, 제어 전략 연구는 주차 공간 최적화와 경로 계획을 주요 주제로 다루고 있다. 시스템 통합 연구는 배터리와 태양광 모듈 간의 효율적 에너지 관리를 강조하였으며, 성능 추정 연구는 GIS 기반 태양광 잠재량 평가에 초점을 맞추고 있다. 반면, 시장 및 환경 평가와 같은 연구는 상대적으로 부족한 실정이다. 향후에는 태양광 전기차 경주, 차량 설계, 동력 시스템 등으로 주제를 다각화하고, 국제학회와 표준화 활동에 적극적으로 참여함으로써 글로벌 연구 경쟁력을 강화할 필요가 있다.
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Research Trends on Solar Electric Vehicles in Korea